donderdag 3 november 2011

RESTAURATIE

MIJN CX
Ik heb in het voorjaar van 2010 een CX turbo2 voor 1500 € gekocht.

De kleur is 'gris perlé', het interieur is uitgevoerd in grijze stof van het beroemde "visgraat" type, wat ik persoonlijk een van de mooiste combinaties vind.



Veel mensen geven de voorkeur aan een lederen interieur, maar ik hou er niet zo van.



Het enige wat ik zou willen is een schuifdak, maar originele CX schuifdaken gaan op den duur vaak lekken en roesten, dus misschien wordt het een aftermarket oplossing....ik weet het nog niet.

Het is een versie met 14" lichtgewicht velgen, dus geen TRX.

Hij is AF FABRIEK uitgerust met ABS.

Hij had GEEN AIRCO toen ik 'm kocht.

Er waren/zijn uiteraard flink wat punten om aan te werken, maar het is voor mij een "fun car" en ik hoef hem niet op korte termijn af te hebben.


AMBITIE
Mijn ambitie is de auto helemaal goed te krijgen en een paar modificaties aan te brengen met dien verstande dat de spirit van Opron bewaard blijft.

Ik heb daartoe een lijst met werkzaamheden opgesteld en ga die stap voor stap laten uitvoeren.
Ik moet wel oppassen want ik woon in Amsterdam en heb geen garage .
Ik heb ook geen tijd om het zelf te doen.
Dus ik moet voor ieder wissewasje naar de garage en dan ben je aan de beurt.

Ik heb voorzien dat de opwaardering meer zal kosten dan zijn marktwaarde ooit zal worden. e.e.a. is het gevolg van het zeer hoge arbeidsloon in Nederlandse garages. Het is niet anders.

Mijn inspiratiebronnen zijn
Jim Geselschap.
Restauratie van Jim
Jim en KdFi

en Harjeet Kalsi
Restauratie Harry Kalsi



OVERWEGINGEN
Een CX is een complexe auto, zeker de turbo2.
Er zijn veel garages die graag reparaties voor je uitvoeren, maar er zijn er niet veel die problemen definitief oplossen.

Ik verwacht er zo'n 15.000 € in te moeten investeren.
Dat is meer dan de marktwaarde ooit zal worden, dus ik moet zeer goed uitkijken waar ik het aan besteed.

Je kunt je auto naar een garage brengen voor een reparatie en duizenden euro's betalen terwijl het euvel nog steeds niet verholpen is!

Juridisch gesproken: In Nederland heeft de garage een "inspanningsverplichting" en geen "resultaatverplichting"! (integenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland)

Je moet garages niet laten zoeken naar iets, want de kans is groot dat ze het niet vinden en zeker niet binnen een redelijke tijd.

Je moet zelf weten wat je wilt laten repareren en een gerichte opdracht geven.

Bedenk ook dat als een garage meer per uur vraagt dan jij verdient, het de moeite waard is om het zelf te doen er zijn uitstekende doe-het-zelf garages te huur.

Ook is het belangrijk dat je een deadline afspreekt want er zijn garages waar jouw oldtimer weken buiten staat wortel ter schieten voordat ze er aan beginnen omdat ze andere projecten laten voorgaan van eigenaren die meer druk uitoefenen.

Tevens moet je uitzoeken wélke garage wáár erg goed in is, ze hebben allemaal zo hun specialiteit.
De een is goed met roest en plaatwerk, maar bakt niets van electronica, de ander is briljant met electronica maar kan niets met plaatwerk etc...

Zelf denken ze daar anders over uiteraard, maar als eigenaar heb je zelf de verantwoordelijkheid om de goede keuzes te maken.

Er zijn ook garages waar uitstekende en ervaren CX kenners rondlopen, maar jouw auto niet aanraken terwijl jouw auto door een stagiaire van het vmbo wordt gedaan, die geen idee heeft waar die mee bezig is!

Ze laten je 55 tot 85 euro per uur betalen terwijl ze het werk laten ze uitvoeren door een vmbo-er die 15 euro per uur krijgt.

Zorg dat jouw auto door een gemotiveerde specialist onder handen wordt genomen.

Het helpt om je licht op te steken bij CX forums, maar het biedt geen garantie: zeker, forumleden helpen elkaar, maar weten ook niet alles en er komt veel non-informatie.
Men vindt op het forum veel opinies, maar feitelijkheden ontbreken soms.

MIJN DOEL
Technisch een uitstekend en betrouwbaar rijdende auto.
Hij hoeft niet origineel te worden, ik ben principieel niet tegen modificaties.
Carosserie roestvrij maken en eventuele schades repareren.
Er lekker mee gaan toeren en deelnemen aan CX evenementen.

RESTAURATIELIJST
(onder constructie)

NIEUWE ACCU
De auto had 2 à 3 jaar stilgestaan en de accu was onbruikbaar.
Ik heb er een diesel accu in laten zetten voor wat meer capaciteit.
Startmotor en dynamo waren nog goed.

DIRAVI
De diravi werkte maar één kant op. Gek genoeg kwam ie daar mee door de APK keuring. Je kunt er inderdaad gewoon mee rijden, maar op rotondes en met parkeren moet je goed oppassen.
Bij vd Laan laten repareren en ze hebben het keurig gedaan, het werkte prima, de auto rijdt mooi rechtuit.

Ik wil alleen de DIRAVI-bekrachtiging nog eens wat laten bijstellen: er is te weinig bij inparkeren en te veel bij hoge snelheden, maar het is niet ernstig.

NIEUWE VOORRUIT
Één van de zaken die mij meteen opvielen was een verzameling irritante beschadigingen aan de voorruit, allemaal kleine onopvallende krasjes, maar met de zon tegen zag je daardoor bijna niets.
Tot mijn verbazing zijn die voorruiten nieuw te leveren tegen een redelijke prijs.
Heeft vd Laan keurig gedaan.

KOPPELING
Ik heb bij vd Laan de koppeling en drukgroep laten vervangen.
Toch bleef hij bij het opkomen in aijn 1wat bibberen/stuiteren.
Evert-Jan Duindam zag geen reden voor zorg en vond het normaal.
Ik niet, maar ik laat het voorlopig zo.

REMMEN
Remschijven en rem blokken vóór laten vervangen door vd Laan.
Hij remt goed, maar ABS werkt niet volgens mij, althans niet altijd.

Ik denk een stekkertje, maar ik word er niet nerveus van.

AIRCO
Ik heb achteraf een orginele CX airco laten retrofitten bij van der Laan in Abbenes.

De airco werd gevuld met R12 gas (FREON) wat vanaf januari 2001 niet meer gebruikt mag worden.
Freon is een ChloorFluorKoolstofverbinding (CFK) en is een belasting voor het milieu.
zie ook: FREON

Echter als je een installatie laat retrofitten, wat ik dus heb laten doen, mag er geen Freon (CFK) worden gebruikt en moet de airco worden gevuld met een ander koelmiddel.

De airco heeft nooit bevredigend gekoeld en is een paar keer teruggeweest zonder resultaat (hetgeen waarschijnlijk niets met het gas te maken heeft).

vd Laan heeft er nog een paar keer naar gekeken maar het werd niet beter.

Ik heb inmiddels bij garage RENARD de airco opnieuw laten vullen met toegestane koelvloeistof.

'BLAUWE' OLIE
Garage RENARD heeft een iets afwijkende viscositeit van de hydraulische vloeistof voor Citroëns.

De viscositeit is wat dunner dan de groene LHM olie en daar is wat voor te zeggen bij oudere modellen, zeker en in koude jaargetijden.
link naar Renard

Nadat het systeem met blauwe olie was gevuld moet ik zeggen dat het veren en sturen lichter lijkt te gaan, ook het remmen lijkt iets makkelijker te verlopen, maar dat is subtiel, het kan ook een placebo-effect zijn.

Ik had de blauwe olie al in onze Xantia en dat beviel goed.

NIEUW MOTOR MANGEMENTSYSTEM
Ik heb in oktober 2011 een nieuw motormanagement systeem laten inbouwen.
Nard van Renard heeft het voorbereidende werk gedaan en BS-autotune heeft het ingebouwd.
merk: KdFi

Waarom niet VEMS van Evert-Jan Duindam?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/161604/
Geen bijzondere reden.
VEMS en KDFI zijn beide verwant aan Megasquirt en ontlopen elkaar nauwelijks.

De aanleiding van de keuze was een incident op het het Citroën-Forum.
Ik stelde begin oktober 2011 daar een vraag over de firma "BS-autotune", de leverancier van KDFI.
Er bleek een jarenlange vete te heersen tussen het bedrijf en het forum.
Bij het intypen van die naam trad een censuur op waar ik niet van gediend ben.
Ik heb onmiddellijk mijn blog daar opgegeheven.

Uit pure ergernis koos ik toen juist voor BS-autotune.
Waarschijnlijk maakt het niks uit, ze zijn - denk ik - gelijkwaardig.
Het gaat om de after-sales service en het afstellen.
Ik voel mij netjes behandeld door Renard.

Motor uitgebouwd.
Foto: Renard

Motorruimte wordt schoongemaakt terwijl de motor er uit is ivm.aanpassen van het vliegwiel.
Duidelijk te zien: het voorframe in originele rood-bruine kleur.
Foto: Renard
Het vliegwiel wordt voorzien van noodzakelijke contactgevers voor het nieuwe motormanagementsysteem.
Ik had het eigenlijk toen meteen moeten laten vlakken en slijpen, maar dacht er niet aan.
Foto:Renard

Nard heeft zijn eigen CX break omgebouwd en heeft dus ervaring ermee.
link naar ombouw CX Break van Nard
link naar bs-autotune.nl

vervangen zijn o.a.:
andere bobine
turbo retourslang vervangen
inlaatrubber
motorsteun
luchtomloopklep
andere radiateur
toplager
keerringen
lucht filter
b.filter
koppeling gereinigd.

effecten
Vreemd genoeg liep de accu leeg sinds de ombouw.
Mogelijk dat er ergens een lekstroompje bestaat of dat de wisselstroom dynamo niet goed laadt.
Ik heb 'm vervolgens gedurende een hele nacht opgeladen en een week laten staan.
Na een week startte hij gewoon en reed prima.
Blijft dus een raadsel...
Als ie nu na een paar keer starten en rijden met ligt weer leeg is, zou het de wisselstroomdynamo kunnen zijn of de regelaar.
Update februari 2012: Het bleek aan de BECKER radio te liggen, die niet goed was aangesloten.
Als ik het uitneembare frontje er in liet zitten met uitgeschakelde motor, was de accu de volgende ochtend leeg.


Ik merk verder weinig verschil na de inbouw en dat is een goed teken.
Het turbo-gat is vrijwel weg, maar de acceleratie lijkt wat moeizamer.
De turbodrukmeter blijft heel laag.
starten gaat niet sneller.
stationaire loop iets beter.
benzine verbruik lijkt iets lager.
Update april 2012: De inlaatslang (uitgang turbo) bleek gescheurd te zijn, daarom kwam de turbodruk niet op en liep de motor rommelig.

Verdere tuning lijkt mij nodig om 'm helemaal naar mijn zin te krijgen.
Ik wil er eerst meer over weten.
Ik vrees dat ik keuzes moet maken: óf sneller óf zuiniger.
Hij staat nu op zuinig denk ik.

Ik ga er eerst eens een tijdje mee rijden voordat ik de chip verder laat aanpassen.

Ik had bij vd Laan de turbodruk laten verhogen, maar de turbo begaf het na een half jaar. Ik weet overigens niet of dat daardoor kwam.
Nard heeft 'm op de standaard waarde gezet.

Ik heb de koppelingsplaat en druklager laten nakijken en ook Nard vond 'm er goed uitzien, hij heeft 'm wat ontvet maar verder weer teruggezet zonder controle of slijpen van het vliegwiel.

Het gebibber/gestuiter bij optrekken is er nog steeds.
Verder vind ik dat de koppeling te diep moet worden ingetrapt om te ontkoppelen.

Ook vind ik dat er nog te veel speling zit in de aandrijflijn, maar noch vd Laan, noch Renard lijken het ook te vinden.

4 DISPLAY CONSOLE
Er zijn een paar zaken op het dashboard die bij de CX problemen opleveren.

Één daarvan is bij de CX-turbo de beruchte displayconsole, midden op het dashboard.
Het is een verzameling van 4 eenvoudige 'digitale' metertjes die zaken als motorolietemperatuur, koelwatertemperatuur, klokje en buitentemperatuur aangeven.

Er ontstaan meestal 2 problemen mee:

1) Na verloop van tijd gaan ze "tekens van de planeet Mars" vertonen.

2) De lampjes gaan stuk en de verlichting is dan erg meoizaam, waardoor ze in zonlicht vrijwel onleesbaar zijn.

Het is een display van BORG dat ook gebruikt wordt voor Talbot en Peugeot.
Op het internet kon ik nergens een schema vinden van het printje tot op heden, dus ik moest een beetje improviseren.

Het display is tamelijk instabliel en na een paar jaar bloot te hebben gestaan aan hitte van de verwaraming en vrieskou, worden de displays onleesbaar.

"Tekens van Mars" is een adequate beschrijving van wat je ziet.

Dit is mijn 2e CX turbo en de vorige had het ook.
Je bent geneigd om op het glaasje te tikken maar dat moet je dus niet doen, want dat breekt makkelijk.

Het console is opgebouwd uit 2 parallele lagen, de onderste bevat een printplaat met de stuurelectronica en de bovenste bevat de 4 display-tjes.
De twee platen worden door afstandsbusjes exact parallel gehouden en door middel van schroeven op hunn plaats gehouden.
Tot zover niets bijzonders, maar de displays worden met een uniek systeem van verende contacten aangestuurd.

Het zijn iele rubber plaatjes met daarin geleidende draadjes, een op zich (in die tijd) briljant systeem, maar erg kwetsbaar,

Deze twee lagen moeten exact parallel ten opzicht van elkaar blijven liggen, bij het demonteren worden vaak de afstandsbusjes beschadigd, het gevolg is dat de platen niet meer exact parallel zijn en daadoor ontstaan contactproblemen.

Ik heb hetzelfde probleem.
De oplossing was alle gammele afstandbusjes wegslijpen en vervangen door nieuwe, die exact even lang zijn.

Niet alleen de schermpjes zijn een bron van hoofdpijn, maar ook de verlichting.
Achter ieder digitaal displaytje zit een klein lampje met een bajonet fitting.
Als je je verlichting aanzet worden ze iets gedimd.
Het probleem is dat die af en toe zeer slecht te zien zijn bij daglicht, zeker als je met licht aan rijdt.

In de mijne waren groene LED's gemonteerd door vd LAAN.
Volstrekt onleesbaar overdag en 's avonds was het matig.

's nachts is dat begrijpelijk dat de lampjes iets gedimd worden, maar als je overdag met licht rijdt, zie je dus geen bal.

Op zich is het idee van LED's niet verkeerd, maar dan moet je het wel goed doen.
Ik heb er nu witte LED's achter gemonteerd en de helderheid instelbaar gemaakt.
Het vereist wel wat aanpassing van het printje achterop.

Zo trof ik het display aan.



Alles was met een soort plakband aan elkaar gebonden



De
De groene LED;s van vd LAAN

Het diffusor schermpje







PLAATWERK

Er is wat roestvorming bij het binnenspatbord rechts-achter, het is een bekend euvel bij CX.
Ik zoek nog een garage die het voor me kan doen, ik wil het netjes laten doen.
Ik ben ben bij d'Oro geweest in Utrecht, een bekwame vent, maar die besteedt het uit aan een buurman, die 85 euro per uur vraagt. Dat werd 'm dus niet.
Evert-Jan wil het doen voor 750 euro.
Ik zal Beau ook eens polsen.
Het verroeste deel wordt weggeslepen en er wordt een goed stuk uit een sloop CX ingezet.
Ik heb het inmiddels bij Trés Beau laten doen, want Evert-Jan had geen tijd.

Kofferbak rechts achter, je ziet de benzine-invoerleiding van binnen uit.
Het verroeste stuk is inmiddels weggeslepen.
Foto: Très Beau


Veel roest
Foto: Très Beau


De benziene vulleiding heeft een rubberen doorvoer.
Foto:Très Beau


Onder de rubberrand zat ook roest
Foto: Très Beau


Nieuw plaatje ingelast.
Foto: Très Beau




Foto: Très Beau



Het is weer allemaal netjes in orde, maar mij werd geadviseerd ook de beide kokerbalken en hydrauliek leidingen te laten vervangen. Bovendien was er een gat links voor, onder de akkubak, een bekende plaats.
We zijn dus nog wel even bezig.


KOPPELING

Ik ben nog niet tevreden over de koppeling, in z'n 1 komt ie wat 'stoterig' op, ik heb het al bij een aantal garages te berde gebracht maar niemand schijnt er belang aan te hechten of een adequate oplossing te weten.
Ik heb de koppeling laten vervangen door v.d. Laan in Abbenes, maar het euvel bleef, ook na de ingreep bij RENARD is het euvel gebeleven, terwijl NARD de koppeling en het vliegwiel er uit heeft gehad en alles heeft schoongemaakt.
Misschien moet ik het vliegwiel laten slijpen.
Of de versnellingsbak laten reviseren.
Na een kleine beurt bij Tres Beau in Leerdam in april 2012, slipt de koppeling wat door bij accelereren. De koppeling was gesteld om iets eerder op te pakken omdat ik 'm erg diep moest intrappen voordat ie ontkoppelde. Verder een gaatje laten lassen onder de accubak.
Misschien moet ik geen VALEO, maar een SACHS overwegen.

SPELING IN DE AANDRIJFLIJN

Als je de auto in z'n 1e versnelling zet met de motor uit, dan kun je 'm een paar centimeter voor- en achteruit duwen er zit dus speling in de aandrijflijn.  Dus vóórdat de compressie ', tegenwerkt, is er te veel beweging. Dat wil zeggen: stuurkogels, ophanging vóór, aandrijfassen, differentieel en versnellingsbak. En niet te vergeten: small end & big end drijfstanglagers. (oog en voet) 

TRES BEAU
December 2012: Achter- en voorbumper laten repareren en opnieuw spuiten.
Voorstoelen van nieuw schuimrubber laten voorzien.
Hij staat nu op winterbanden.
Er bleek een pijpje afgebroken van de uitlaat hetgeen ze hebben gerepareerd.
Ook hebben ze de accu vervangen.
17,5 uur werk.
Het verliep niet soepel: De auto is bijna 5 weken weggeweest en het kostte me 3000 euro.

PROLOOG RALLEY DE LA FEMME FATALE 2013Een zeer gezellige en mooie rit door Noord-Holland

RALLEY DE LA FEMME FATALE 2013: ARDENNEN-EIFEL
Onder het rijden merkte ik dat het stationair toerental opliep naar 4000 rpm.
Dat is lastig rijden op een besneeuwde weg in Noord-Rijn Westfalen, meer precies in de Eifel, rondom Monschau. Yuri Waterman, vermomd als ANEB-er, had het snel gevonden: er was een plastic dopje gebarsten aan het uiteinde van een slang en de motor zoog valse lucht. Dopje vervangen door bougie en probleem opgelost: mijn CX heeft nu 5 bougies.

CITROMOBILE 2012
Weer genoten in Vijfhuizen. Geluncht met Rens Koorevaar en Marcel Karman.
Zoals gewoonlijk is de parkeerplaats een niet te versmaden onderdeel!

Mei 2013
Ik heb via Jim Geselschap een hydraulische koppelingsbediening gescoord in Canada.
De koppelingskabel brak onder het rijden en dat is een mooie aanleiding om de hydraulische te laten monteren. Van der Laan in Abbenes kreeg de eer.
Zonder opdracht hebben ze ook de koppelingsplaat en de drukgroep/druklager vervangen, maar me weer gematst met een redelijke prijs.
Het resultaat? Prima!
Het gestuiter bij wegrijden is verdwenen en de koppeling komt mooi soepel op.
Weer een probleem opgelost.
Citroën-Forum weekend in de Peel.
Heerlijk in de bossen gekampeerd 31 mei - 2 juni.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220975/P0/







Geen opmerkingen:

Een reactie posten